BaNNeR

Banner created with MyBannerMaker.com

Monday, November 12, 2012

TICHEL TuDunG WaNiTa YaHuDi "BeRiMaN"

Mari Ketahui Amalam Orang Ibrani. Banyak yang bertanya apakah aurat seorang wanita Yahudi? Apakah yang mereka pakai yang boleh di katakan sebagai menutup aurat?
Untuk bercakap tentang aurat and sesuatu yang tertentu tentang Yahudi, kita perlu tahu konsep "Tzniut". Tzniut ialah konsep yang diamalkan Yahudi beriman bagi menjaga kehormatan diri. Ia merangkumi cara pemakaian dan pergaulan antara jantina (Lelaki/Perempuan). Persoalan "aurat" seorang Yahudi jatuh didalam konsep Tzniut.

Seperti agam Islam, definisi apa yang boleh dan tidak boleh didalam agama Yahudi banyak perdebatannya dikalangan "Rabbi Yahudi" (Pemimpin Agama Yahudi/Pendeta Yahudi). Ada Rabbi yang keras dengan hukum Torah dan ada yang lembut. Tetapi apa yang pasti dalam agama Yahudi seorang wanita WAJIB menutup rambut selepas bernikah sebagai tanda setia dan menjaga kesucian dirinya kepada si suami.
Wanita Yahudi boleh menutup kepada dengan rambut palsu, scarf dan tichel. Wanita Yahudi dari mazhab Haredi melangkah setapak lagi dengan memakai topi diatas wig. scarf dan tichel mereka bagi memastikan yang mereka memenuhi kehendak Tzniut.

Contoh-contoh cara pemakaian TICHEL.
Wanita Yahudi yang beriman juga tidak boleh memakai skirt diatas paras lutut. Baju mereja juga tak boleh terlalu ketat dan sebaik-baiknya tidak bewarna-warni sehingga menarik perhatian lelaki. Ini adalah haram dimata Tzniut. Dari segi baju pula lengan baju haruslah menutup siku. Wanita Haredi sekali lagi melangkah setapak ke hadapan dengan memakai lengan sampai ke pergelangan tangan dan baju yang menutup tulang selangka.

Bagi golongan lelaki pula seluar pendek dibenarkan kecuali jika anda seorang Heredi yang beriman. Baju lengan pendek juga ditegah. Tidak seperti wanita menutup kepala bagi lelaki yang sudah atau belum berkahwin adalah tidak wajib. Tetapi mereka di galakkan memakai sejenis topi atau kopiah (selalu terlihat digunakan oleh paderi kristian).

Sumber : Tichel Tudung Wanita Yahudi
Nota Kaki - Dinasihatkan supaya kita tidak mudah mengikut fesyen pakaian tanpa mengkaji dan merujuk kepada agama islam. Seeloknya kita mengikut apa yang telah di jadikan garis panduan dalam islam tentang bagaimana caranya menutup aurat.

7 MaKaNaN YanG MemBaKaR LeMaK

Masalah berat badan merupakan masalah yang membuatkan kita menjadi stress untuk mengurangkannnya. Terdapat pelbagai cara yang boleh membantu kita untuk membakar lemak dalam badan selain senaman dan diet. Kita juga boleh membakar lemak walaupun ketika kita makan.

Antara 7 makanan yang membantu untuk pembakaran lemak ialah:
Bawang putih/merah - Bawang mengandungi anti bakteria dan mineral seperti sulfur yang membantu untuk membakar lemak. Selain daripada itu, makanan ini juga berfungsi untuk melancarkan lagi sistem penghadaman dan juga meningkatkan metabolisme tubuh seseorang.
Tomato - Makanan ini mengandungi vitamin A, B6, C dan K yang sangat baik untuk membakar lemak. Selain daripada itu, kandungan kalori yang rendah juga menyebabkan tomata sering menjadi makanan pilihan untuk pengamal diet.
Putih telur - Putih telur adalah merupakan makanan yang menjadi sumber protein paling baik. Protein yang ada di dalam putih telur membantu untuk proses membakar lemak. Tetapi cuba elakkan atau kurangkan daripada memakan kuning telur kerana ia mengandungi kandungan kolesterol yang agak tinggi.
Lada - Mungkin makanan ini akan menghangatkan lagi kehidupan anda. Tetapi kandungan vitamin A, C, serat, kalsium dan fosforus dapat membantu untuk meningkatkan lagi metabolime badan dan secara tidak langsung ia akan turut membakar lemak.
Anggur - Salah satu makanan yang membantu untuk membakar lemak anda adalah anggur. Anggur bukan sahaja sumber vitamin C, tetapi ia turut membawa khasiat yang dipanggil pektin. Pektin dapat membantu untuk menurunkan tahap kolesterol seseorang.
Lobak merah - Makanan ini mengandungi karotina yang merupakan sejenis vitamin A untuk membantu melancarkan sistem penghadaman dan membakar sisa lemak.
Timun - Timun bukan sahaja boleh dijadikan sebagai makanan untuk membakar lemak, tetapi khasiat didalamnya juga turut memberi kebaikan kepada buah pinggang kerana ia dapat membantu untuk membersihkan asid urik.
Semoga niat untuk menurunkan berat badan berhasil dengan pemakanan yang mengandungi makanan makanan ini.

PeTua MengHiLangKaN KeSaN PaNaU

Mungkin ada sebahagian daripada kita mempunyai masalah panau di badan yang tidak hilang-hilang sejak dari dahulu lagi. Walau panau ini tidak menyakitkan, tetapi ia sedikit mencacatkan rupa di bahagian badan kita. Panau atau tinea  atau pityriasis disebabkan sejenis kulat daripada jenis  malasse. Ia biasanya menimbulkan rasa gatal apabila pengidap penyakit ini berpeluh. Ia boleh dikesan dengan timbulnya tompok-tompok berwarna putih, coklat atau merah pada kulit. Jom ketahui apakah petua untuk menghilangkan kesan panau ini.


- Ambil halia sebesar ibu jari dan tumbuk hingga lumat. Tepekkan halia yang telah ditumbuk pada bahagian kulit yang berpanau. Biarkan selama 15-20 minit. Amalkan selalu.
- Tenyehkan pucuk lada pada bahagian kulit yang bepanau. Amalkan selalu.
- Tumbuk 2 ulas bawang putih bersama sedikit halia. Sapukan pada bahagian kulit yang berpanau. Biarkan sehingga kering. Amalkan setiap hari.
- Tumbuk beberapa ketul lengkuas dan ambil air perahannya. Sapu air lengkuas pada bahagian kulit yang berpanau. Sementara itu jangan makan makanan yang mengandungi lenkuas. Amalkan selalu.
- Tumbuk beberapa helai daun lengkuas dan ambil air perahannya. Sapukan air perahan tersebut pada bahagian kulit yang berpanau. Sementara itu jangan makan makanan yang mengandungi lenkuas. Amalkan selalu.
- Tumbuk daun pinang hingga lumat dan sapukan pada bahagian kulit yang berpanau. Amalkan selalu.
- Ambil air perahan buah pinang dan sapukan pada bahagian kulit yang berpanau. Amalkan selalu.
- Tumbuk beberapa helai daun belimbing hingga lumat. Campurkan dengan sedikit asam jawa dan sedikit beras. Tempekkan pada bahagian yang berpanau. Amalkan setiap hari.
- Campurkan secekak daun kesum dengan minyak tanah. Gosokkan pada bahagian kulit yang berpanau. Aalkan setiap hari.
- Tumbuk beberapa helai daun gelenggang hingga lumat. Sapukan pada bahagian kulit yang berpanau dan biarkan selama 15-20 minit. Bilas hingga bersih. Amalkan selalu.
Nota Kaki - Jadi kita perlu mengelakkan dari melakukan perkara seperti membasuh muka atau badan ketika dalam keadaan berpeluh, atau berkongsi tuala, mandi tidak menggunakan sabun dan sering mengabaikan penjagaan diri. Ingat tu.

KeSaN SamPinGaN PeMaKaiaN TuaLa WaNiTa

Pada hari ini kita akan membincangkan tentang berkaitan dengan kaum wanita. Perkara yang tidak boleh lari dari wanita itu berkenaan dengan pemakaian tuala wanita. Seperti yang kita tahu tuala wanita bersifat sebagai bahan penyerap oleh wanita apabila didatangi haid, darah nifas, selepas keguguran atau menjalani pembedahan anggota peranakan dan mengelakkan darah mengalir keluar lebih banyak daripada faraj. Dalam tempoh terkini, kebanyakan tuala wanita yang biasa diguna pakai adalah tuala pakai-buang dan diperbuat daripada kapas serta rayon. Bahan yang ada di tengah-tengah tuala jenis ini mempunyai daya serapan yang kuat dan akan bertindak menjadi gel apabila ia menyerap cecair.

Gambar hiasan - Contoh tuala wanita yang berada di pasaran.
Namun, di sebalik kecanggihan teknologi daya serapan tuala pakai-buang, ramai tidak menyedari bahan berwarna putih jernih ini terlebih dulu diproses menggunakan campuran kimia seperti bahan pemutih (bleaching agent), nyahkuman menggunakan bahan disinfektan dan ada antaranya di tambah pewangi bertujuan menutupi bau tidak dikehendaki.

Semasa pembuatan rayon daripada pulpa kayu pula, ada juga bahan kimia dioxin dilepaskan menyebabkan ada sesetengah wanita terpaksa menghadapi masalah alahan dan keradangan pada bahagian vulva serta faraj.
Berikut disenaraikan beberapa kesan sampingan yang mungkin terjadi akibat pemakaian tuala wanita;
1. Alahan kepada bahan kimia yang ada pada tuala wanita boleh terjadi, tanpa mengira tempoh pemakaian sama ada jangka masa pendek atau lama. Ia digelar `irritant contact dermatitis’ atau keradangan pada kulit. Simptom utama adalah gatal, rasa panas terbakar dan bengkak pada alat kelamin. Tanda seperti ruam yang kadangkala berair, kulit merah dan melecet dan lelehan faraj berlebihan juga kesan alahan.
2. Radang pada alat kelamin iaitu sekitar vulva akibat sensitiviti terhadap bahan terkandung pada tuala wanita dipanggil `vulvitis’.
Tandanya adalah rasa tidak selesa, panas pada kulit luar dan mungkin kegatalan.
Radang boleh terjadi jika pemakai memakai tuala wanita dalam jangka masa lama.
3. Melecet pada kulit luar alat kelamin akibat geseran antara tuala dan kulit semasa berjalan atau bergerak.
Situasi ini mudah berlaku sekiranya anda tergolong dalam kategori kulit kering. Tanda yang timbul ialah rasa sakit atau tidak selesa dan pedih apabila terkena air.
4. Jangkitan kuman di vulva dan vagina adalah komplikasi teruk daripada masalah di atas.
Memakai tuala wanita terlalu lama menyebabkan bakteria membiak dengan cepat dan banyak di atas tuala wanita seterusnya mengakibatkan jangkitan pada vulva dan vagina. Sekiranya berpanjangan, jangkitan kulat mungkin terjadi. Tanda jangkitan kuman adalah sakit, bengkak, kulit melecet, berair atau bernanah dan lelehan faraj berlebihan.
Nota Kaki - Jika kita sebagai seorang perempuan terutamanya remaja digalakkan menitikberatkan kesihatan dan kebersihan sistem repoduktif masing-masing. Perbuatan menukar tuala wanita secara kerap terutama jika dipenuhi darah haid amat penting supaya kesejahteraan reproduktif terjamin. Ingat! Tukar tuala wanita sekurang-kurangnya setiap tiga hingga empat jam sekali.

kHaSiaT TauGeH UnTuK KeSiHaTaN DiRi

Taugeh merupakan antara sebahagian dari sayuran yang terdapat dalam bahan masakan seperti dalam masakan mee goreng, kuew tiaw goreng, sayuran campur dan lain-lain lagi. Namun Tidak semua orang menggemari   taugeh. Tetapi bagi yang menggemarinya, tentu anda gembira apabila mengetahui taugeh mempunyai banyak khasiat untuk kesihatan termasuk untuk awet muda. Berikut merupakan khasiat taugeh:


1. Cegah Kanser - Taugeh yang terdiri daripada jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia yang berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine) iaitu sejenis asid amino yang mampu melumpuhkan punca kanser leukimia, usus besar dan pankreas.
2. Baik Untuk Wanita - Taugeh juga mempunyai estrogen semulajadi yang berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam taugeh dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis). Pengambilan taugeh oleh wanita secara kerap dapat membantu mengelakkan dari kanser payudara, gangguan menjelang haid, simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.
3. Lebih Subur - Taugeh juga mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan taugeh oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan lebih baik, begitu juga bagi kaum wanita yang dapat membantu meningkatkan tahap kesuburan.
4. Kurangkan Lemak - Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung disebabkan oleh kadar lemak darah yang tinggi digalakkan mengambil lebih banyak menu taugeh dalam hidangan seharian. Saponi di dalam taugeh akan menghalau ‘lemak jahat’ LDL tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL kerana ketika kacang dicambahkan untuk dijadikan taugeh secara umum, kadar saponinya meningkat sehingga 450%.
5. Buang Kotoran - Taugeh yang mengandungi banyak serat dan air yang berfungsi untuk membuang segala kotoran dalam usus besar. Apabila kotoran dihapuskan, tiada lagi zat dalam kotoran yang dapat diserap tubuh, ia mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang sel kanser.
6. Lebih Muda - Taugeh juga  padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Secara kesimpulannya taugeh merupakan sayuran yang boleh membuat kita lebih muda.
Nota Kaki - Wah selepas ini kita perlu memperbanyakkan lagi untuk memakan sayur taugeh dan sememangnya ia bukanlah di antara sayur yang mempunyai rasa yang pahit. Jadi tidak ada alasan terutama untuk kanak-kanak yang tidak mengegmari makanan seperti sayur. Perbanyakkan sayur dalam masakan seperti makanan yang disebutkan seperti di atas tadi.  Walaubagaimanapun perlu memastikan sayur taugeh berkenaan dalam keadaan segar.

Saturday, October 27, 2012

PemBuaT BaTu NiSaN KuBuR DiGanGGu

Batu nisan merupakan batu penanda yang diletakkan sebagai penanda di pusara orang-orang yang telah meninggal dunia. Cerita ini mengisahkan tentang seorang lelaki yang bekerja sebagai seorang pembuat batu nisan kubur. Kerjanya dari pagi hingga ke petang adalah mengambil tempahan batu nisan mengikut saiz yang diminta. Jom ikuti kisah seram di bawah ini.



Saya hendak berkongsi pengalaman pakcik saya yang terkena gangguan gara-gara batu nisan lama. Pakcik saya seorang pembuat batu nisan di sebuah daerah, tempatnya terpaksa saya rahsiakan. Pada satu hari Jumaat sekitar pukul lapan malam, sebuah kereta berhenti betul-betul di hadapan rumah pakcik saya. Seorang lelaki lingkungan 30-an datang bersama isterinya dengan menaiki sebuah kereta mewah. Pakcik saya bertanya, “Apa hal datang malam-malam begini?” Lelaki itu meminta pertolongan daripada pakcik saya. Katanya, “Abang boleh tolong saya baiki nisan ini?”

Pakcik pun membelek dua batu nisan yang dibungkus dengan suratkhabar. Pakcik terkejut, usang sangat bentuk dan rupanya sehinggakan tulisan Jawi pada batu nisan itu sukar untuk dibaca. Pakcik pun bertanya kepada lelaki itu, “Siapa punya nisan ini?” Dengan pantas lelaki itu menjawab, nisan itu milik ibunya.

Pakcik mengatakan bahawa batu nisan itu terlalu usang. Daripada membaikinya lebih baik menempah yang baru saja. “Saya tak nak nisan baru bang, saya nak nisan ini jugak…” kata lelaki itu. Kerana kasihan dengan lelaki tersebut, pakcik ingin membaikinya, dan lelaki itu dan isterinya ingin pulang segera ke Ipoh, Perak atas urusan kerja, dan dia meninggalkan nombor telefonnya.

Apabila lelaki tersebut pulang, pakcik mengambil batu nisan yang dimiliki oleh ibu lelaki tadi dan mengesatnya dengan kain. Sesudah mengesat segala kotoran dan lumut yang ada, tulisan Jawi itu sudah boleh dibaca. Memang nama tertera adalah pemiliknya. Meninggal pada tarikh 12 Mei 1990.

Sedang pakcik membelek rekahan-rekahan yang ada pada batu nisan tersebut, beliau dipaut rasa sedih melihat batu nisan yang sumbang-sumbing. Setahu beliau tidak pernah dia menerima permintaan sebegini sejak menjadi pembuat batu nisan sejak sepuluh tahun lalu. Sedar tak sedar, jam sudah menunjukkan pukul 12 malam. Terus Pak Cik tinggalkan batu nisan itu di luar rumah dan terus masuk tidur.

Sedang pakcik saya cuba memejamkan mata, tiba-tiba ada bau harum dan menusuk hidung. Kata pakcik baunya seperti bau bunga cempaka… Tidak lama kemudian… 

KKKKRRRRRAAAASSSSSSSS!!! DUMMMMM!!! Bunyi kaki diseret dan selepas itu kedengaran bunyi berdentum. Pakcik saya hendak bangun, ingin melihat sama ada pencuri.
Sedang pakcik cuba bangun, tiba-tiba kedua-dua belah bahu pakcik saya seperti ditimpa benda berat. Badan pakcik tak boleh bergerak. Pakcik seperti terpaku di atas katil. Dia membuka mata perlahan-lahan dan nampak cahaya terang-benderang. Di hadapan pakcik ada bayang-byang hitam yang amat besar. Bila pakcik celikkan mata lagi, ternampak seorang wanita yang tinggi lampai hingga ke siling dan di tangan kiri wanita itu memegang batu nisan. Wanita berbaju hitam koyak rabak itu merenung tepat ke muka pakcik.

Dia memberitahu saya yang wanita itu berambut panjang dan menutup hampir separuh mukanya. Pakcik tenung ke muka wanita itu dan tidak jelas kerana mukanya ditutupi oleh rambutnya, dan ketika itulah bau busuk menyelubungi biliknya, bau busuknya teramat sangat dan dia berkata yang dia tidak pernah bau busuk sebusuk bau itu.

Lembaga wanita itu semakin hampir dengan pakcik dan mengangkat tangannya yang memegang batu nisan seperti ingin menghempap kepala pakcik. Hampir sejengkal lagi lembaga itu menghampirinya, pakcik berbisik di dalam hati, “Habislah kepala aku akan hancur berkecai…” dan dia memejamkan mata, dan Alhamdulillah, lembaga wanita tersebut hilang.

Selepas itu, pantas pakcik teringatkan tentang batu nisan yang dibawa oleh pasangan suami isteri tadi. Adakah wanita tersebut yang menjelma di dalam biliknya dan mungkin ‘dia’ marah pakcik kerana cuba membaikinya?

Setelah azan Subuh berkumandang, pakcik menelefon pasangan suami isteri yang datang untuk membaiki nisan buruk itu tadi. Pakcik meminta lelaki tersebut datang untuk mengambil semula nisan itu. Lelaki itu berkata, “Eh kenapa bang?” Pakcik tak sanggup untuk memberitahu lelaki tersebut tentang apa yang dialaminya, “Maaf saya tidak boleh baiki nisan ini…” Lelaki itu menjawab, “Lah… Abang sajalah yang boleh tolong saya, saya hantar batu nisan ni kepada ramai pembuat nisan tetapi semua menghantar balik.” Pakcik menolak juga permintaan lelaki itu. Pakcik memberitahu saya, mungkin gangguan itulah juga yang menyebabkan orang lain enggan membaiki batu nisan tersebut.

Nota Kaki - Sungguh misteri ini kisah ini. Berkemungkinan batu nisan tersebut berpenunggu. Walaupun kita sendiri tidak mengetahui bagaimana pak cik ini diganggu, dan pak cik itu sendiri tidak mengetahui siapakah individu yang menghantar batu nisan tersebut. Wallahu’alam.

DiGanGGu KeLiBaT PoConG

Hantu pocong merupakan antara nama yang disenaraikan sebagai hantu oleh orang Melayu. Hantu pocong digambarkan sebagai hantu yang berbungkus kain kafan dan berjalan secara terlompat-lompat. Penduduk kampung tersusun Raja Bashah Kuala Kurau, di sini gempar dengan gangguan kelibat lembaga berkain putih atau dikenali sebagai hantu ‘pocong’ sehingga menyebabkan sebahagian besar mereka takut keluar rumah terutama waktu malam.



Seorang saksi kejadian, Mohd Desa Ahmad, 52, berkata, cerita kewujudan hantu itu mula tersebar di seluruh kampung sejak tiga bulan lalu apabila sebanyak tiga kes penemuan lembaga berkenaan dilaporkan sehingga kini. Menurutnya, pengalaman terserempak dengan lembaga menyerupai hantu pocong benar-benar memberi igauan buruk setelah sebelum ini menganggap dakwaan beberapa penduduk sebagai tidak berasas.  

“Kejadian itu berlaku semasa saya sedang mengambil angin di luar rumah baru-baru ini dan tercium bau aneh seakan-akan bau tanah kubur sewaktu sedang menghisap rokok. Pada masa sama, saya mendapati terdapat sebuah motosikal sedang melintasi hadapan rumah dan alangkah terkejutnya apabila terdapat satu objek berbungkus kain putih sedang ‘membonceng’ motosikal itu tanpa disedari penunggangnya,” katanya sewaktu ditemui Sinar Harian di rumahnya di sini semalam. Mohd Desa berkata, dia tergamam melihat objek berbungkus itu buat seketika, bagaimanapun keadaan menjadi lebih mengerikan apabila muncul di hadapannya secara tiba-tiba.

“Sedang saya tergamam melihat kejadian itu, tiba-tiba objek itu hilang dan paling memeranjatkan, lembaga itu muncul di hadapan saya dalam jarak 10 meter. Hanya Allah yang tahu perasaan saya ketika ini dan saya segera meluru masuk ke dalam rumah dan menutup semua tingkap serta pintu tanpa berfikir panjang,” katanya.

Seorang lagi saksi kejadian, Salleh Mat, 58, berkata, semasa kejadian dia bersama isteri dan anak-anaknya sedang berehat di ruang tamu sambil menonton televisyen pada jam 11 malam. “Pada masa itu saya hendak menutup pintu belakang rumah kerana sudah lewat malam. Saya perasan ada kelibat seseorang di luar rumah berpakaian serba putih namun tidak berapa jelas kerana keadaan pada masa itu terlalu gelap. Saya pun turun dari rumah dan memberanikan diri untuk melihat dengan lebih dekat. Bagaimanapun, kelibat lembaga itu merupakan sebuah objek berbungkus yang menyerupai tubuh mayat yang dikafankan,” katanya.

Salleh yang terperanjat dengan kejadian itu terus memasuki rumah dan mengunci semua pintu dan tingkap sehingga menimbulkan kehairanan isteri dan anak-anaknya “Saya yakin lembaga yang saya lihat merupakan hantu pocong berdasarkan bentuk sama seperti manusia yang dikafankan di mana kain yang membaluti tubuh amat pudar selain mempunyai satu ikatan di atas kepala,” katanya.

Sementara itu, sumber dari penduduk asal kampung menceritakan kejadian ini dikatakan sering berlaku semasa pembukaan kampung ini sekitar tahun 1980-an sebelum isu itu lenyap beberapa tahun kemudian. Bagaimanapun, kejadian penduduk ‘diganggu’ hantu pocong berulang kembali dipercayai berpunca perlaksanaan projek penempatan semula penduduk kampung yang dikatakan ‘mengganggu’ kediaman asal makhluk halus di sini.

“Berdasarkan cerita orang tua sebelum ini, kampung ini sebelum dibuka dipenuhi hutan nipah dan hutan paya bakau. Dikatakan pelbagai perkara buruk berlaku semasa pembukaan kampung. “Ia disebabkan di kawasan hutan nipah ini terdapat banyak kubur-kubur lama yang tidak bertanda selain sebuah kubur ‘keramat’ yang dikatakan turut terletak di kawasan kampung kami,” katanya.

Seorang lagi penduduk yang ingin dikenali sebagai Radhi berkata, lokasi pangkalan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Kuala Kurau dan kawasan sekitarnya dikatakan berasal dari tapak perkuburan lama yang banyak terdapat di kawasan itu. “Semasa pembinaan pangkalan itu, terdapat gangguan sebegini dialami penduduk kampung sebelum perkara sama berulang kembali sejak tiga bulan.

“Kami tidak menolak kemungkinan ‘kemunculan’ kembali makhluk berkenaan disebabkan kerja pembinaan penempatan semula penduduk kampung yang sedang dijalankan yang dipercayai menyebabkan makhluk itu ‘marah’ dan mengganggu kami,” katanya.

Nota Kaki - Memang tidak hairanlah jika kawasan tersebut pernah didiami makhluk halus, mereka akan menganggu jika kita membuat kacau di kawasan tersebut. Namun tentang kemunculan hantu pocong yang dikaitkan dengan cerita ini, ia adalah bergantung kepada individu yang mahu mempercayai atau sebaliknya. Namun mereka juga makhluk ciptaan Allah SWT.


Friday, October 12, 2012

JeLmaaN 3 PoConG Di MajLiS PerNiKaHaN


Warga kampung Klodran Geger, Indonesia mengemparkan pekan itu dengan kehadiran tetamu tidak di undang di sebuah majlis pernikahan di kampung mereka. Tetamu ini bukan tetamu biasa, melainkan berbentuk makhluk halus menyerupai POCONG yang turut hadir di majlis pernikahan tersebut.

Jelmaan 3 pocong pada Majlis Pernikahan yang terjadi sebulan lalu ini, dapat dirakam oleh kamera video handphone secara tidak sengaja.
Dalam video tersebut, pocong pertama kelihatan sedang berdiri tepat di depan pelamin pengantin. Pocong ini tepat berdiri di depan Juru Nikah yang ketika itu sedang memberikan penerangan atau nasihat perkahwinan kepada kedua mempelai.
Kemudian pocong kedua dalam keadaan sedang duduk di kerusi di antara para tetamu yang hadir. Namun, para tetamu yang berada disebelah pocong seakan-akan tidak menyedari bahawa di sebelahnya ada pocong sedang duduk dengan santainya.
Sementara pocong ketiga kelihatan bentuknya lebih besar dari dua pocong yang lain. Perkara ini terjadi kerana jelmaan pocong ketiga tepat berdiri di depan orang yang mengambil video.
Sayangnya, wajah ketiga pocong tidak kelihatan jelas dalam video ini. Yang terlihat hanya bentuk sosok pocong yang sedang bersandar di meja yang akan digunakan para tetamu. 
Ini disebabkan kedudukan pocong membelakangi mereka yang mengambil gambar menggunakan handphone. Malah pocong tersebut hanya dapat di lihat melalui video kamera handphone tersebut dan tidak terlihat dek mata kasar.
Memang seram jika di fikirkan perkara ini.Mungkin ada yang dengki dengan pengantin dan tujuan 3 pocong dihantar untuk merosakkan majlis pernikahan ini.
Fakta Tentang Pocong :
Nota Kaki – Ternyata masih ada orang yang mengamalkan ilmu yang salah di sisi agama islam, malah sanggup menggunakannya terhadap orang lain dengan tujuan atau niat yang buruk. Hal begini kemungkinan berlaku adalah tinggi. Bukan untuk mempercayai, tetapi untuk memperingati bahawa setiap apa yang kita buat masih belum tentu memuaskan hati sesetengah pihak.

LoRonG PuaKa Di TaMaN SeLaSiH KuLiM


Mungkin ada di antara penduduk Taman Selasih, Kulim Kedah pernah mendengar tentang satu kisah seram di kawasan tersebut. Rata-rata penduduk di sana sibuk bercerita ternampak kelibat lembaga yang menyeramkan.
Mungkin ada di antara kita pernah berkujung di kawasan Taman Selasih, Daerah Kulim, Kedah darul Aman. Artikel ini sudah lama sebenarnya dan ditulis pada November 2011. Namun dari dulu lagi  tiada siapa yang menyangka bahawa kebanyakan kawasan taman perumahan di sini adalah merupakan hutan ‘tempat jin bertendang’ dan menjadi tempat persembunyian komunis.


Bagi penduduk asal di sini yang berusia 60 hingga 70 tahun, mereka tidak menafikan bahawa sekitar tahun 40-an, banyak ‘benda’ telah ditanam di tengah hutan bagi tujuan perubatan dan menghalau makhluk halus yang merasuk.
Jalan pintas yang menghubungkan Taman Saga ke Taman Rhu adalah laluan yaang masih digunakan sehingga kini. Beberapa orang saksi telah mendakwa yang mereka pernah ternampak lembaga putih sedang terbang atau bertenggek di atas dahan pokok di sepanjang jalan tersebut.
Salah seorang di antara mereka adalah En.Hirmin Osman, seorang ahli Skuad Rondaan Sukarela (SRS) Taman Selasih. Beliau tersua dengan lembaga putih itu sekitar jam 3.30 pagi semasa membuat rondaan pencegahan jenayah dan lembaga itu dilihat sedang terbang seiringan dengannya dalam anggaran jarak lapan meter sahaja.


Kata En.Hirmin, “Ketika itu, saya hanya mendiamkan diri dan terus menunggang motosikal sehingga tiba di Taman Rhu dan seterusnya menggunakan jalan lain untuk ke Taman Selasih. Apabila tiba di rumah, badan saya terasa panas seperti hendak demam. Saya memang nampak lembaga putih itu terbang dengan jelas”
Seorang lagi saksi yang ditemuramah adalah Mr.Ravindran Rao, seorang pekerja industri. Semasa beliau pulang lewat daripada tempat kerja, beliau terasa motosikal yang ditunggangnya agak berat, tetapi beliau terus menunggang tanpa sebarang prasangka buruk. Baginya, mungkin motosikalnya yang bermasalah.
Kemudian, dengan tiba-tiba motosikalnya terasa kembali ringan seperti biasa disertai dengan deruan angin dibelakangnya seperti sesuatu bergerak dengan pantas dari tempat duduk belakang. Beliau ternampak kelibat sesuatu sedang terbang ke atas dan terus mendongak.
Setelah diperhatikan dengan teliti, kelihatan satu lembaga putih di atas dahan pokok. Beliau tidak dapat mengawal motosikalnya lalu terjatuh bersama motosikalnya kerana ketakutan.
Terang beliau, “Keanehan yang sering diperkatakan oleh penduduk setempat tentang lorong puaka itu memang benar-benar berlaku dan saya sendiri telah mengalaminya. Pada hari kejadian, saya balik lewat kerana bekerja lebih masa. Jika menggunakan jalan biasa, saya akan lebih lewat lagi tiba di rumah. Oleh itu, saya menggunakan lorong puaka tersebut sebagai jalan pintas”
“Selepas kemalangan itu, saya tidak sedarkan diri dan selepas itu baru saya bertanya kepada keluarga. Mereka menyatakan yang saya berkelakuan aneh seperti ketawa seorang diri dan makan dengan gelojoh. Mereka kemudiannya mendapatkan bantuan daripada pengamal perubatan tradisional India untuk memulihkan saya”

Nota Kaki – Mungkin kejadian seumpamana ini tidak berlaku gangguan lagi. Lagipun cerita ini sudah lama. Tetapi tidak tahulah jika ada penduduk di sana mendakwa ternampak kelibat makhluk yang lain. Apa-apapun, mereka juga adalah ciptaan Allah SWT. Apa yang paling penting, kita perlu yakin bahawa Allah SWT sentiasa bersama kita.

HanTu TanPa KePaLa Di KuLiM


Penduduk di Kulim Kedah menjadi gempar apabila muncul lembaga tidak berkepala berdiri di tepi jalan apabila menjelang waktu tengah malam terutama ketika waktu hujan.

Ada dalam kalangan kita menolak kewujudan alam misteri dan mistik. Tidak kurang yang menyatakan ia hanya tahyul dan tidak seharusnya dipercayai. Bagi penduduk Terap Daerah Kulim Kedah, penemuan mayat tiga beradik tanpa kepala beberapa tahun lalu, meninggalkan kesan kepada mereka apabila jelmaan hantu lembaga tanpa kepala sering ditemui berdiri di tepi jalan apabila menjelang waktu tengah malam terutama ketika waktu hujan.

Gambar Hiasan – Hantu tanpa kepala yang sering menggangu penduduk Kulim
Ada juga penduduk kampung yang pernah melihat lembaga itu pada waktu pagi, terutama yang bekerja di ladang getah. Seorang Penoreh Getah, En. Abu Hassan Ismail yang tinggal di Terap sejak 54 tahun lalu berkata, hanya mereka yang pernah bertemu dengan lembaga hantu itu sahaja akan mempercayai kewujudannya. Menurutnya, sehingga kini, ramai penduduk sudah melihat sendiri dan ada antara mereka yang sampai demam kerana terkejut.
“Sekitar tahun 2007 dan 2008, penduduk kawasan ini digemparkan dengan penemuan mayat tiga beradik tanpa kepala di dalam kawasan ladang getah. Mereka dipercayai dibunuh di tempat lain dan mayat mereka dibuang disini.”
“Selepas kejadian itu berlaku, ada penduduk kampung, terutama penoreh getah yang keluar bekerja seawal jam 4 pagi, ternampak lembaga tanpa kepala berdiri di tepi pagar kawasan ladang atau di tepi jalan. Sejak itu laluan dari Terap ke Sungai Tengas dikatakan berpuaka” kata En.Abu Hassan.
Sementara itu, seorang penggemar burung yang sering masuk ke kawasan hutan berdekatan berkata, dia turut menemui lembaga itu kira-kira jam 12 tengah hari. Ketika sedang leka mengunggu, dengan tiba-tiba burung yang dijadikan umpan bertukar menjadi liar.
Sedang dalam kehairanan itu, dia merasa seram sejuk dan seakan ada orang sedang memerhati. Apabila dia menoleh ke belakang, lembaga hantu tidak berkepala itu telah ada di belakangnya.
Selain itu, kawasan misteri berkenaan juga sering berlaku kemalangan. Penunggang motosikal, pemandu kereta, bahkan pemandu lori treler juga dilaporkan sering terbabas kerana cuba mengelak daripada lembaga tidak berkepala yang sedang melintas jalan.
Anggota-anggota polis dari Pondok Polis Terap yang sering membuat rondaan juga menyatakan yang kawasan berkenaan amat menyeramkan terutama apabila tiba di puncak bukit.

Nota Kaki – Percaya tentang adanya makhluk ghaib merupakan salah satu dari rukun iman. Tetapi takutkan makhluk ghaib ini lebih dari takutkan Allah boleh jatuh hukum syirik. Semoga kita semua terselamat dan terpelihara dari dosa syirik. Tiada yang boleh memudaratkan kecuali hanya dengan izin Allah.

PaSaRaYa TesCo MerGonG BerHanTu


Pasaraya TESCO di Mergong Kedah dikatakan panas dan berhantu kerana bayi sering sahaja menangis apabila masuk ke premis pasaraya tersebut.


Ibu mertua kepada penulis ada mengatakan yang Pasaraya TESCO di Mergong adalah kawasan panas dan berhantu kerana budak kecil sering sahaja menangis apabila memasuki kawasan premis TESCO itu. Akhirnya penulis menemukan sebab musabab yang mugkin berkait rapat kenapa TESCO Mergong di Kedah itu dikatakan berhantu.


Mungkin ramai pengunjung yang tidak maklum dengan kewujudan dua buah kubur di tepi Pasaraya TESCO Mergong, Alor Setar. Mungkin juga disebabkan kawasan kubur ini telah ditabir dengan pagar zink yang agak tinggi.


Ada pihak mendapat makluman tentang kubur ini daripada beberapa pekerja Pasaraya TESCO dan seorang pembantu kedai di Restoran Makanan Segera Pizza Hut yang juga beroperasi dalam bangunan TESCO Mergong.


Menurut keterangan beberapa pekerja TESCO Mergong, mereka pernah terlihat seakan lembaga hitam sedang bertenggek di atas dahan pokok yang berada ditepi kedua-dua kubur tersebut apabila pulang lewat pada waktu malam.


Seorang pengawal yang bertugas di sini juga menegaskan yang dia sering tercium bau yang wangi disertai perasaan seram sejuk apabila melalui berdekatan kawasan tersebut. Namun perkara sebenar disebalik misteri ini masih belum diurai dan tiada sebarang kes yang dibangkitkan berkaitan kedua-dua kubur tersebut.

Nota Kaki – Percaya tentang adanya makhluk ghaib merupakan salah satu dari rukun iman. Tetapi takutkan makhluk ghaib ini lebih dari takutkan Allah boleh jatuh hukum syirik. Semoga kita semua terselamat dan terpelihara dari dosa syirik. Tiada yang boleh memudaratkan kecuali hanya dengan izin Allah.

Monday, October 8, 2012

BaGaiMaNa UnTuK MeRaWaT BiBiR KeRinG


Pernahkah anda mengalami masalah bibir kering ataupun pecah?


Bibir yang kering, kelihatan pecah-pecah dan mengelupas biasanya dikaitkan dengan keadaan cuaca panas ataupun udara kering contohnya kalau dah lama sangat berada dalam bilik berhawa dingin atau kawasan sejuk. Tetapi mungkin ada yang terlupa bahawa pemakaian gincu yang kurang sesuai juga boleh menyebabkan masalah bibir mengelupas. Sebabnya bahan kimia yang terkandung dalam gincu atau lipstik itu kemungkinan tidak sesuai dengan kulit kita.

Petua Merawat Bibir Pecah
Cuba sapu atau oleskan sedikit mentega pada bibir. Cara ini boleh menjaga kelembutan bibir dan membantu menyembuhkan bibir yang merekah.

Merawat Bibir Kering
Ambil beberapa kelopak bunga mawar dan rendamkan dalam susu segar selama 1-2 jam. Selepas tu ambil air rendaman tu dan sapukan pada bibir yang kering. Kaedah ini dikatakan bukan sahaja membantu melembapkan bibir yang kering malah boleh mencegah agar warna bibir yang merah bugar tu tidak hilang serinya.

Petua Melembapkan Bibir Kering
Caranya ialah oles susu pekat pada bibir. Selalunya amalkan waktu petang lebih kurang pukul 5 atau 6 petang dan biarkan ia sehingga pukul 7 atau 8 sebelum mandi. Amalan ini membantu membuang kulit kering yang mati dan melembutkan bibir.

Atau

Gosok bibir tu dengan timun. Potong timun nipis-nipis dan tempek atau gosokkan pada bibir yang kering untuk merawatnya.

Atau

Satu cara yang dikatakan bagus ialah dengan menggosok gel lidah buaya. Ia dikatakan boleh membantu menyembuhkan bibir yang kering dan pecah-pecah dalam masa yang singkat.


Nota Kaki - Sebenarnya tidak ada masalah besar jika kita mengalami masalah bibir kering mahupun pecah. Namun demikian, jika kita mengalaminya ia akan menimbulkan rasa sakit terutama apabila menikmati makanan pedas. Selain itu kita akan berasa kurang selesa apabila berkomunikasi dengan orang lain.